Kişinin yaneşeliığı topluluk zarfında değeri olan , kapasite, çizi ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyöneten.
Eğitim, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Eğitim; kişinin davranışlarındaki yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek değnöbetme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanımı konstrüksiyonlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Ferdin davranışında, kendi yaşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına usturuplu ) değnöbetme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Eğitim bir süreçtir.
· Eğitim sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde değnöbettirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değnöbetme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Eğitim sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç bel kemiği öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Eğitim amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tüm kültürler için bire birdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme için kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değnöbetebilir, ama sürecin doğası değnöbetmez.
Eğitim kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biraşkın filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen standart tanımı şudur: Eğitim, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış değnöbetikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime dayalı temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değnöbetikliği” ve “süreç” gibi kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Eğitim, in için dirim boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere usturuplu olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Eğitim sürecinin nöbetletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri gibi mekânlarda verilen terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Eğitim Türleri
Eğitim türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye edinmek üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda ya da kurumlarda belirli bir maksat ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise tabiatıyla gelişen ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki birey bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Eğitim Sistemi
Eğitim, bir cümle olarak ele tuzakındığında ise terbiye sisteminin üç bel kemiği ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Bulak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziksel unsurlardır. Müddetç; mektep zarfında meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, imtihan özetları gibi mergup davranış değnöbetiklikleridir.